miercuri, 23 august 2023

Interviu: Zmeura noastră: Aș dori ca statul să creeze oportunități de vânzare a mărfurilor pe piață și în supermarketuri

Daniela Gorincioi: Cine sunt proprietarii de la Zmeura noastră și de unde a venit ideea de a dezvolta o afacere în Republica Moldova? 
meura noastră: Buna ziua. Sunt Macovei Inna proprietarea afacerii Macovei inna GT. In rețelele de socializare ne numim Zmeura noastră. În anul 2014 împreună cu soțul Vasili Macovei am vrut se crestem ceva, am decis să plantăm zmeură. În satul meu natal Brătuseni, raionul Edineț, am moștenit pământ de la bunicul meu și mama ne-a dat cota ei. Am completat actele și am cumpărat răsaduri remontante de zmeură. 



DG: Aplicați la granturi oferite de stat pentru a vă dezvolta afacere?
ZN: În primul an după plantarea zmeurii, am aplicat pentru un grant. Anul următor am primit un grant oferit de stat, care ne-a ajutat să dezvoltăm în continuare mica noastră afacere.

DG: Câte lot de pământ aveți/hectare aveți pentru a cultiva zmeură, vișine, dar și alți puieți de fructe? 
ZN: la moment avem două hectare de zmeură şi17 sote livada de visină.



DG: Ce propuneți spre vânzare consumatorilor din Moldova și cum putem cumpăra produsele dvs? 
ZN: Spre vinzare avem zmeura proaspata, zmeura cruda cu zahar, dulceața de zmeură, djem din coacăză rosie, dulceața de joșta. Zmeura și vișina dishidratată. Lichioruri din pomușoare, vișinata, lichior de zmeură, lichior de coacăză roșie, lichior de joșta, lichior de cireși amare din pădure. Suc, sirop din zmeură. 
DG: Ce prețuri au produsele pe care le propuneți spre vânzare? 
ZN: Zmeura cruda cu zahar 70 de lei, dulceața de zmeură 70 de lei, jem din coacăză rosie 50 de lei, dulceața de joșta 50 de lei. Zmeura și vișina dishidratată 50 de lei 50 gr. Lichioruri din pomușoare, vișinata 150 lei, lichior de zmeură 150 lei, lichior de coacăză roșie 150 lei, lichior de joșta 150 lei, lichior de cireși amare din pădure 200 lei . Suc, sirop din zmeură 100 lei. 



DG: Cât de greu/ușor e să dezvolți o afacere în Moldova?
ZN: Cultivam zmeura de aproape 10 ani, nu am folosit niciodata ingrasaminte chimice si aditivi. Am încercat să lucrăm cu supermarketuri doar fără succes. Fiecare an este diferit în agricultură, 2021 a fost un an de succes pentru noi, recolta a fost bună și prețul a era bun. 2023 este cel mai greu an din ultima vreme, prețul este mic, investițiile sunt scumpe și seceta a jucat un rol. 

DG: Ce ar trebui să facă statul pentru a susține producătorii locali din Moldova? 
ZN: Aș dori ca statul să creeze oportunități de vânzare a mărfurilor pe piață și în supermarketuri. Avem mare nevoie de un depozit frigorific pentru depozitarea produselor în nordul Moldovei; pentru a menține calitatea mărfurilor, iar antreprenorii ca noi să poată uni și exporta marfa. 



DG: Ce ar trebui să știe un consumator din Moldova atunci prețul la produsele autohtone li se par mari? ZN: Anul acesta am plătit în medie 15 lei pentru culesul unui kilogram de zmeură. Dacă adăugăm caseroli, combustibilul investiției, atunci costul unui kilogram de zmeură va fi de 30 de lei. Anul acesta s-a luat zmeura la congelare cu 20 de lei kilogramul. Este un preț foarte mic. Noi momentan nu colectam zmeura, nu avem piata de desfacere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu